Melyik a legjobb tetőtériablak gyártó?
Fakro? Roto? vagy Velux?
Erre nincs egyértelmű válasz, mivel gyártóink hosszú évtizedes tapasztalattal rendelkeznek a tetőtéri ablakok világpiacán, ami kiváló minőségű termékek nélkül nem lenne lehetséges.
Mi csak abban tudunk segíteni, hogy a kiválasztásnál minden fontos műszaki paramétert megjelenítünk és így azokat összehasonlítva eldöntheti, hogy Ön melyik gyártó melyik típusú termékét találja a legjobb ár/értékű választásnak.
Viszont érdemes figyelni a szolgáltatásokat is, hogy melyik gyártó milyen szállítási és garanciális feltételeket nyújt és így ezek tudatában ki tudja választani az Ön számára legjobbat.
Ehhez készítettünk egy segédletet, amelyben könnyen áttekintheti, hogy mely feltételek felelnek meg Önnek legjobban:
Szállítási feltételek* | |||
| FAKRO | ROTO | VELUX |
Átvételi pontra történő szállítás | értékhatártól függetlenül ingyenes | nettó 5.000 Ft kivéve, ha van benne 1 db ablak, mert akkor ingyenes | értékhatártól függetlenül ingyenes |
Átvételi pontra történő szállítás gyakorisága | akár minden nap | akár minden nap | hetente kétszer |
Magyarországon készleten tartott termékek legrövidebb szállítási ideje | átvételi pontra szállítás: max 3 munkanap | átvételi pontra szállítás: max 3 munkanap | átvételi pontra szállítás: max 4 munkanap |
címre szállítás: max 3 munkanap | címre szállítás: max 3 munkanap | címre szállítás: max 4 munkanap a raktárunkba és további max 3 munkanap a címig | |
Megrendelés visszaigazolás | a rendelés leadásától számítva 1 munkanapon belül, a raktáron tartott termékre pontos dátumot a többire megközelítőleg adják meg a szállítási időt | a rendelés leadásától számítva 1 munkanapon belül, a szállítás pontos dátumát adják meg (ez néha változik) | rendelés után azonnal megkapjuk a szállítás dátumát (ez ritkán tud változni) |
Értesítés közvetlenül a kiszállítás elött | átvételi pontra szállítás: előző nap emailt kapunk | átvételi pontra szállítás: nincs | átvételi pontra szállítás: szállítás reggelén emailt kapunk + aznap a futár egyeztett is velünk, ha valami nem stimmel |
címre szállítás: minden esetben telefonon egyeztett a szállító a vevővel (ha a vevőnek nem jó, akkor el sem indulnak)- erről emailben tájékoztatnak bennünket is | címre szállítás: amikor már a közelben jár, esetenként felhívják a vásárlót | címre szállítás: a szállítás előtti nap a szállító felhívja a vásárlót | |
Behajtási és forgalom korlátozás figyelés | szállító megoldja és olyan autót küld, ami megfelel a helyszínnek vagy a többletköltségről tájékoztatják a vevőt | a vevő kötelessége a súly és forgalmi korlátozásról értesíteni az eladón keresztül értesíteni a gyártót. Az engedélyek beszerzése a szállítóra hárul, amire 3 munkanap határidőt adnak meg. | szállító megoldja és olyan autót küld, ami megfelel a helyszínnek vagy a többletköltségről tájékoztatják a vevőt |
Újbóli kiszállítás | nem volt rá precedens, mert olcsóbbnak találják a telefonálást, minthogy elinduljon az autó a rendeléssel, de egyébként a normál szállítási díj lenne | 5.000-35.000 Ft+Áfa között részletesen a Roto oldalán olvashat | a második esetben számítanak fel újbóli költséget, ami a normál szállítási díj |
lehetőség, hogy az ügyfél megy a gyártó raktárába | előzetes egyeztetés alapján és ingyenesen | nincs | csak nagyon indokolt esetben a szállítmányozó raktárából átvehető |
| |||
Garanciális/szavatossági feltételek** | |||
| FAKRO | ROTO | VELUX |
Üvegezés | Örökös garancia | 15 év szavatosság | nincs külön garancia |
10 év garancia | |||
Tetőtéri ablakok | 20 év garancia | 15 év szavatosság | 15 év garancia |
15 év garancia | 10 év garancia | ||
10 év garancia | 5 év szavatosság páralecsapódásra az üvegrétegek között | ||
Tetőerkély ablakok | 10 év garancia | nincs ilyen a választékban | 10 év garancia |
Tetőkibúvók | 5 év garancia | 15 év szavatosság | 5 év garancia |
Füstelvezető ablakok | 10 év garancia | 15 év szavatosság | 10 év garancia |
Burkolókeretek | 10 év garancia | 5 év szavatosság | 10 év garancia |
Beépítőtermékek | 10 év garancia | 2 év szavatosság | 10 év garancia |
Felülvilágítók | 10 év garancia | nincs ilyen a választékban | 10 év garancia |
Fénycsatornák | 7 év garancia | nincs ilyen a választékban | 10 év garancia |
Padlásfeljáró | 3 év garancia | 10 év szavatosság | nincs ilyen a választékban |
Molnárlépcső | 3 év garancia | nincs ilyen a választékban | nincs ilyen a választékban |
Térdfal ajtó | 3 év garancia | nincs ilyen a választékban | nincs ilyen a választékban |
Árnyékolók | 2 év garancia | 2 év szavatosság | 3 év garancia |
Redőnyök | 2 év garancia | 2 év szavatosság | 5 év garancia |
Szúnyoghálók | 2 év garancia | 2 év szavatosság | 3 év garancia |
Elektromos kiegészítők | 2 év garancia | 2 év szavatosság | 5 év garancia |
Mindig legyen körültekintő és próbálja a lehetőségei és a kapott információk alapján, objektíven megítélni a legjobb feltételeket!
*A szállítási feltételek a gyártóktól kapott információk és a saját tapasztalataink alapján lettek kiközölve. (utolsó módosítás: 2023.06.27)
**A garanciális/szavatossági feltételek a gyártóktól kapott információk alapján lettek kiközölve. A garanciális feltételek és azok pontos feltételrendszere mindegyik gyártó weboldalán megtalálhatóak. (utolsó módosítás: 2023.06.27)
Mit jelent a szavatosság és a garancia (jótállás)?
Az eladó a hibás teljesítésért felelősséggel tartozik, helytállni köteles. Az EU valamennyi tagállamára vonatkozó egységes szabályozás, az 1999/44/EK irányelv alapján a vásárló a vásárlástól számított két éven belül élhet a szavatossági jogaival. A szavatossággal kapcsolatos szabályozás a Polgári Törvénykönyvben található. A szavatosság mellett létezik a kötelező jótállás, vagy közismert nevén a „garancia”. A 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet határozza meg, hogy mely új tartós fogyasztási cikkekre terjed ki az eladó jótállási kötelezettsége. A jótállás időtartama egy év, és garanciát szerződésben is vállalhat az eladó. A szavatossági jogok érvényesítése során a jogosultnak kell bizonyítania, hogy a hiba oka a teljesítés időpontjában már megvolt, így a bizonyítással kapcsolatban felmerülő költségeket is a jogosultnak kell előlegeznie. Lényeges, hogy valamennyi Európai Uniós tagállamban érvényesül a fogyasztói szerződések esetében az a szabály, miszerint a teljesítéstől számított 6 hónapon belül felismert hiba esetén vélelmezni kell, hogy a hiba oka már a teljesítés időpontjában is megvolt. A kötelező jótállás a fogyasztóra nézve kedvezőbb, ugyanis a jótállás teljes időtartama alatt, tehát legalább 1 évig az eladót terheli a bizonyítás, azaz csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
Melyik ér többet 10 év garancia (jótállás) vagy 10 év szavatosság?
Az érték szempontjából a 10 év garancia és a 10 év szavatosság közötti különbség nehezen meghatározható általánosan, mivel ez függ a konkrét körülményektől és az adott termék típusától is. Az érték nagyban függ a termék minőségétől és megbízhatóságától, valamint a gyártótól/forgalmazótól és a jogi szabályozástól is.
A garancia általában a gyártó vagy forgalmazó önkéntes ígérete, hogy az adott időtartamon belül javítást, csereét vagy visszatérítést biztosítanak, ha a termék hibás lesz vagy meghibásodik. Ez a garancia gyakran specifikus feltételekhez és korlátokhoz kötött, és nem minden hiba vagy károsodás esetén nyújt fedezetet.
A szavatosság viszont a jogi kötelezettség, amelyet a törvények előírnak, és amely védi a fogyasztókat a hibás termékekkel szemben. A szavatosság azt jelenti, hogy a vásárolt terméknek meg kell felelnie a jogszabályok által előírt minőségi és teljesítménykövetelményeknek. Ha a termék hibásnak vagy meghibásodottnak bizonyul, a szavatossági jog általában lehetőséget nyújt a javításra, cserere vagy visszatérítésre.
A gyakorlatban az érték szempontjából a 10 év garancia és a 10 év szavatosság közötti különbség attól függ, hogy a garancia pontosan milyen típusú hibákra és károkra nyújt fedezetet, és mennyire korlátozott vagy kiterjedt a garanciális feltételek hatálya. Ezenkívül az adott termék minősége, megbízhatósága és hosszú távú teljesítménye is meghatározó tényező az érték szempontjából.
Fontos tehát alaposan tanulmányozni a garanciális és szavatossági feltételeket, valamint az adott termék megbízhatóságát és minőségét, mielőtt az értéküket összehasonlítanánk.